9 maart 2012

MY OPINION | Seks en relaties

Herinneren jullie je nog dat verslagje van de relatiedag die ik had net voor de krokusvakantie? Juist ja, al een hele tijd geleden, maar daarnet bedacht ik me plots iets. Ik had namelijk toen aan jullie gevraagd of jullie het fijn zouden vinden moest ik mijn mening over seks en relaties in een blogpostje binden. Nou was ik daarnet aan 't denken wat ik vandaag moest gaan schrijven en toen dacht ik aan dat, want dat heb ik nog helemaal niet gedaan. En 't wordt wel tijd, niet?

Nou ja, liefde is mooi, kijk maar naar de bovenstaande foto. Met liefde bedoel ik liefde in de breedste betekenis. Moeder-dochterrelatie, zusjes-broertjesrelaties, vriendschappelijke relaties, zakelijke relaties en tja, liefelijke relaties om het zo te zeggen. Ik heb nog niet veel van die laatste soort relaties achter de rug. Nou ja, een paar lagere schoolliefdes, maar dat is ook alles. Ik had tot voorheen niet echt behoefte aan een vriendje, maar kleine meisjes worden groot en nu begint het toch ook te kriebelen bij mij. Lekker knuffelen, kusjes geven, romantisch doen... Ik ben er nu wel voor te vinden en alles begint langzaam maar zeker te komen. Het is op het moment nogal ingewikkeld, waardoor het niet al te vlotjes loopt, maar ik geloof erin. Maar goed, ik ga niet verder over m'n (toekomstige) vriendje liggen babbelen. Nee, ik ga me aan 't onderwerp houden.

Goed. Ik had het daarnet over verschillende relaties, maar welke ik niet genoemd heb zijn relaties tussen holebi's.  Kort maar krachtig: ik accepteer het. Of je nou op 't zelfde geslacht valt of je gewoon niet kan kiezen, wat is daar nou erg aan? Het is een persoonlijke keuze die nu toch in deze tijd door iedereen aanvaard zou moeten worden. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er zo van die personen zijn die er ophef over maken. Precies of zij er last van hebben. Néé dus. Ik vind het juist fijn om homo's of lesbische koppeltjes te zien die het fijn hebben. Ze komen ervoor uit, ze zijn zichzelf. Er bestaat toch niks mooiers dan dat? Als je je erbij goed voelt, zo houden zou ik zeggen en helemaal niks aantrekken van wat anderen er over denken of zeggen. Ga gewoon je eigen gang en wees gelukkig!


Nu heb ik m'n zegje toch wel gedaan over de verschillende soorten relaties. We gaan een stapje verder... seks. Ten eerste: ik ben hier zeer open over. Zonder schaamte typ ik dit artikeltje en 't kan me totaal niet schelen wie dit allemaal gaat lezen. Seks is gewoon iets heel normaals, wat erbij hoort en waar je niet omheen kan. Vroeg of laat komt het er toch van, maar wacht ermee tot je er echt klaar voor bent. Of je nou 14, 15 of zelfs 20 bent, doe het rustig aan op je eigen tempo zodat je je er goed bij voelt en weet dat het goed is wat je nu doet. 14 vind ik zelf wel een beetje vroeg om eraan te beginnen, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. 15 of 16 vind ik een geschikte leeftijd voor de eerste keer. Ik heb er tot nu toe nog geen behoefte aan om met iemand het bed te gaan delen. Nee, ik wacht liever nog eventjes. Wanneer het komt weet ik niet en daar maak ik me ook geen zorgen om. Het enige wat ik hoop is dat m'n eerste keer goed is. Daarmee bedoel ik dat het met iemand is waar ik me gelukkig bij voel, dat hij respect heeft en ja, het gewoon fijn is. Wat ik ook wel belangrijk vind voor een eerste keer is dat je goed voorbereid bent, met de voorbehoedsmiddelen bedoel ik dan. Een condoom mag je zeker niet missen en de pil of een ander hulpmiddeltje tegen zwangerschappen kan ook geen kwaad. Ik mag er niet aan denken moest ik binnen een jaar of 3-4 een kind zou hebben. Dus een raad die je waarschijnlijk al veel hebt gehoord en nog veel zult te horen krijgen: doe het veilig.

Dit was het wel volgens mij. Veel heb ik er niet aan toe te voegen. Waar het op neer komt is dat ik alle soorten relaties accepteer, of het nou gewoon in de buurt, op school, in m'n vriendenkring of bij me in de familie voorkomt. It's normal dude! Over seks ben ik ook wel duidelijk geweest. Zolang je het veilig doet en er pas aan begint wanneer je je er goed bij voelt, is 't goed.

Nu heb ik weer eens een hele lap tekst geschreven met mijn mening over seks en relaties, maar nu ben ik ook wel eens benieuwd naar jouw mening. Laat dus je zegje over alles wat te maken heeft met deze onderwerpen achter in de comments. Je hoeft niet bang te zijn om te zeggen wat jij denkt. Ieder heeft zijn eigen, persoonlijke mening en daar moet je voor uitkomen. Begin dus maar te typen!

XOXO

2 opmerkingen:

  1. Wij krijgen het gevreesde hoofstuk 5: Voortplanting. Ik ben er eigenlijk wel aan toe op zich, maar aan de andere kant ook weer niet (behalve vriendschap kunnen jongens me verder niet zo veel schelen). En waarschijnlijk het gelach, de schaamte, de video's/foto's en eventuele practica (oh bah, daar moet je toch niet aan denken) schrikken me af. Maar wat moet dat moet, en misschien ben ik toch wel een paar lessen biologie ziek...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een tip: verwacht niet te veel van je eerste keer... :-P Verder ben ik 't helemaal eens met je mening over holebi's: liefde is liefde. Of het nou liefde is tussen twee meiden, twee jongens (mijn beste vriend is homo en ik vind 't helemaal prima!) of een relatie tussen een jongen en een meisje; ik zie serieus het verschil niet. Ik vind trouwens de termen 'lesbisch', 'homo' en 'hetero' een beetje stereotiep. Ik ben d'r zelf van overtuigd dat je verliefd wordt op een persoon, niet op een geslacht. Je vindt iemand leuk door zijn/haar karakter, niet omdat het een jongen of een meisje is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie zou fijn zijn, bedankt daarvoor! <3