2 maart 2012

FOOD | And we're going Turkish!

Een leerkracht die al lachend iets zegt tegen je en jij die het volgens jouw geloof niet mag weigeren omdat het dan onbeleefd zou zijn. Dat overkwam Yeliz, een Turks meisje uit m'n klas. Vandaag kwam ze er dan mee naar school, met baklava. Ik was er heel benieuwd naar, omdat ik wel interesse heb in zo'n dingen van andere culturen. Vroeger stond ik er niet echt voor open, het interesseerde me gewoon niet. Maar met de droom om later veel te reizen en een (heel groot) stuk van de wereld te zien is dat sinds een tijdje toch al veranderd.

Deze foto komt van weheartit.com. De baklava die wij hebben gegeten was veel groener.



Maar goed, ze bracht dus baklava mee. Een Turks dessert dat bestaat uit laagjes filodeeg en gevuld is met gemalen pistachenootjes. Daardoor heeft het een nogal groene kleur wat voor de eerste keer nogal 'raar' kan ogen. Nadien wordt het geheel dan ook nog eens gesopt in een flink zoete siroop van suiker of honing. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende varianten van de baklava, maar wat wij gegeten hebben kwam rechtstreeks uit 't receptenboek van d'r oma.

Het was een werkelijke caloriebom! Zooooo zoet, en gesuikerd! Niet normaal! Ik voelde me erg dik toen ik de helft van zo'n stukje naar binnen had gespeeld. Doordat het erg zoet was en nogal zwaar op de maag lag, heb ik maar de helft van een stukje gegeten. Ook al wou ik uit beleefdheid alles opeten, ik kon niet meer en het was nou ook niet direct het lekkerste wat ik zou opnoemen. Gewoon omdat het zo ontzettend zoet is!

Maar... ook al was het niet meteen mijn lievelingssmaak, ik ben blij dat ik het geprobeerd heb. Ten eerste is het al een werkelijk grote stap voor mij om iets nieuws te eten omdat ik zo ontzettend weinig lust. Als het er dan nog eens apart uitziet door een redelijk felgroene kleur, tja, dan mag je er in de meeste gevallen al zeker van zijn dat ik dat niet opeet. In dit geval vond ik het toch weer wat anders. In eerste instantie wou ik het opeten uit beleefdheid en voor de moeite. En deels omdat ik nieuwe dingen wil ontdekken, culturele dingen zoals typisch eten, tradities, kledinggewoontes, leefstijl... Het lijkt me zo ontzettend interessant en tja, door dit heb ik erg veel zin om typische dingen uit andere landen/culturen te gaan uitproberen.

Dus... als jullie lekkere receptjes weten van een typisch gerechtje (liefst gebak, dessertje) uit een andere streek, aarzel dan niet en deel hem in de comments door middel van een linkje of zo. Ik zou jullie erg dankbaar zijn! :')

Staan jullie open voor andere culturen of houden jullie het liever Belgisch/Nederlands?

XOXO

3 opmerkingen:

  1. Tof artikel! Fijn dat je voor andere culturen wil openstaan. Ik ben zelf half Turks en eet graag baklava :p Maar ik ben ook gek op kokoskoekjes, heb jij daar mss een recept van? :D xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil ook heel graag de wereld rondreizen maar ik ben bang dat ik verschillende gerechten niet lust. Maar dan kan ook altijd nog veranderen gelukkig! Maar hoe dan ook lijkt dit gerecht me wel lekker, maar niet super. Ik houd het meestal gewoon nederlands/belgisch of

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd echt van andere culturen, en het Nederlands eten vind ik niet zo boeiend (denk aan boterham met goudse kaas, boerenkool en erwtensoep).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie zou fijn zijn, bedankt daarvoor! <3