17 februari 2012

SCHOOL | Relatiedag

Vandaag was het dan na zes weken eindelijk de laatste dag school voor de krokusvakantie. Gelukkig hadden we geen les, maar stonden er andere activiteiten op het programma: een relatiedag. Een dag die helemaal rond relaties en seksualiteit draaide. Het was zo'n gezellige en interessante dag dat ik besloot er een verslagje van te maken.


Vanmorgen werden we zoals gewoonlijk om 8u10 op school verwacht en gingen we met een paar klassen van het derde jaar naar de kerk voor een korte bezinning. Na een halfuurtje gingen we verder naar het dienstcentrum hier in Zele waar er ons twee workshops te wachten stonden. De eerste workshop ging vooral over het algemene met behulp van stellingen. De leerkracht las stellingen voor als 'Hoe sta jij tegenover homoseksualiteit?' en 'Wanneer ben je klaar voor de eerste keer?'. Het was erg leuk om de verschillende meningen te horen van al de anderen. In de tweede workshop stond ons een les over voorbehoedsmiddelen te wachten. De leerkracht gaf meer informatie over het condoom, de pil, het spiraaltje, de prikpil, etc. Op zich wel interessant, maar de meerderheid van de dingen wist ik al wel vanop school en internet. Tja, waar internet al niet goed voor kan zijn! :')

Toen was het alweer middag en na de lunch keken we gezellig naar de film 'The boys are back'. Op zich was de film niet zo speciaal, redelijk saai met een paar grappige momenten erin. Maar hij sloot wel aan bij het thema, relaties. Achter een kleine pauze gingen we met de klas naar het klaslokaal voor een nabespreking van de film. Verder mocht ik samen met een vriendin een klein verslagje schrijven over onze dag voor het schoolboekje Oud & Nieuw. Wat een eer! *kuch kuch*

Nu ik er zo op terugblik was dit een erg leuke dag! Over het algemeen was het allemaal erg interessant en leerrijk. En alles beter dan les natuurlijk, haha! Nu mogen jullie je mening natuurlijk ook kwijt over alles wat te maken heeft met relaties en seksualiteit. Bijvoorbeeld: Hoe sta jij tegenover homoseksualiteit? Hoe zouden je ouders erop reageren of hoe zouden ze er tegenaan kijken wanneer jij met een vriendje/vriendinnetje van andere afkomst naar huis komt? En wanneer kan je volgens jou echt klaar voor seks zijn? Doe je het veilig? etc. Laat dus je meningen los bij de comments! Als jullie het willen maak ik binnenkort een postje waarin ik mijn mening over al deze dingen deel.

XOXO

3 opmerkingen:

  1. Toch wel goed dat je zo open bent over dit soort dingen zegmaar. Heel veel mensen laten het juist achterwege en blijven bij de normale dingen
    . Ik wil trouwens nog even geen vriendje enzo dus ik denk er nog niet heel veel over na.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat jullie school zoiets organiseert! Wij kregen over zulke onderwerpen les met biologie. Ik denk dat het heel goed is om open te zijn, ook over deze dingen die sommige mensen als taboes zien.
    In mijn omgeving zijn er veel mensen die homo of lesbisch zijn. Mijn oom bijvoorbeeld, of de moeders van mijn nichtje. Ook een paar mensen van school zijn uit de kast. Hiermee ben ik opgegroeid dus heb ik het nooit als raar gezien.
    Echt klaar voor seks... Dat moet je op je gevoel doen denk ik. Veel praten helpt: wat wil je en wat niet? Ik ben nu 16 en deed het voor het eerst met mijn vriendje toen we bijna een half jaar hadden. We waren er allebei echt klaar voor en het voelde goed. We doen het altijd veilig! Eerst met een condoom, nu met de pil. Want aan kinderen ben ik nog echt niet toe ;)
    Om jouw mening over de "relatiedag-onderwerpen" te lezen lijkt me leuk.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sta neutraal tegenover homoseksualtiteit, ik heb er al mee te maken gehad (een meisje op school), en ik vind het toch een beetje vreemd, maar da's dan echt mijn persoonlijke mening waar ik niets aan kan doen :). Misschien kan je over deze onderwerpen eens een soort van discussie maken ofzo :)? xx Marie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie zou fijn zijn, bedankt daarvoor! <3